Kültür Sosyolojisi - Altaylardan Anadolu'ya ve Balkanlara Gelen Kültür
Ana Sayfa Giriş Özgeçmişim Fotoğraflarım Yazdıklarım Sizden Gelenler Mesaj Yaz English   
Damgaların Sosyolojisi 
Tarihi Kaynaklar
Ülkelerden Damgalar
Moğolistan
Tuva-Rusya
Tataristan-Rusya
Çuvaşistan-Rusya
Mari El-Rusya
Komi-Rusya
Başkurdistan-Rusya
Hakasya-Rusya
Rusya
Kazakistan
Kırgızistan
Özbekistan
Karakalpakistan
Türkmenistan
Azerbaycan
Nahçıvan-Azerbaycan
İran
Ermenistan
Gürcistan
Türkiye
Ukrayna
Kırım
Moldova
Gagauzya
Romanya
Bulgaristan
Makedonya
Kosova
Arizona-ABD
Los Angeles-ABD
Washington-ABD
Alaska-ABD
Karşılaştırmalı Damgalar
Mezar Taşları
Paradaki Damgalar
Sokaktaki Damgalar
Nesnelerde Damgalar
Kültürel Yansımalar
Sosyal Bilimler Arşivi
Linkler
Ziyaretci
Toplam : 1270867
Bugün : 221
Sosyal Bilimlerde Kültür Kavramı ve Amiran Kurtkan Bilgiseven’in Kültür Kavramı Hakkındaki Eleştirisi

Mustafa Aksoy

Bilindiği gibi sosyal bilimlerde kavramlar esastır. Bu nedenle sosyal bilimler, kavramlarla inşa edilen soyut yapıdır, denilse abartılmış olunmaz. Dolayısıyla her yönüyle sosyal gruplarla ilgili olan ve 21. yüzyılda çok konuşulacağa benzeyen bir kavramın sosyolojik yorumunun yapılması gerekmez mi?

Sosyal gruptan bahsetmeye başladığımız andan itibaren aslında o grubun kültürünü tartışmaya başlamışız demektir. Bu nedenle sosyal grup ile kültür her zaman beraber kullanılmıştır.

Kavram olarak kültür, Kurtkan hocamızın da ifade ettiği gibi insanların sosyal grupta hazır olarak buldukları sosyal değerleri özümsemeleri, sosyal-fiziki çevreyi yorumlamaları ve Vahiy emirlerinin anlaşılması-yaşanması sonucu meydana gelir.

Bilindiği gibi sosyal bilimlerde kavramlar esastır. Bu nedenle sosyal bilimler, kavramlarla inşa edilen soyut yapıdır, denilse abartılmış olunmaz. Dolayısıyla her yönüyle sosyal gruplarla ilgili olan ve 21. yüzyılda çok konuşulacağa benzeyen bir kavramın sosyolojik yorumunun yapılması gerekmez mi? Eğer milletler bunu başaramazlarsa, her coğrafî çevrede görülen küçük kültür nüansları, önemli sıkıntıların kaynağını oluşturacağa benziyor. Ayrıca sosyal grupları ve milletleri; içinde bulunduğumuz yüzyıla kadar, dinî, ekonomik, siyasî, tarihî, coğrafî vb. faktörler, aynı kimlikle bir arada olmalarını sağlamıştır. Ancak sosyo-kültürel hayatın çok kompleks bir yapıya dönüşmesi, insanların beklenti ve ideallerindeki yeni oluşumlar, bundan böyle bu faktörlerin tek başına ya da bir kaçının birlikte yeterli olamayacağını göstermektedir. İşte bu nedenle kültür sosyolojisi kavramı çerçevesinde sosyal gruplar ve/veya milletler sosyal yapı özelliklerini yeniden değerlendirmek zorundadırlar. Bunun için de, aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi sosyologlar özellikle uygulamaya yönelik çalışmalarda antropoloji, folklor (halkbilimi), mitoloji ve tarih bilgilerine başvurmak zorundadırlar.

Sosyal gruptan bahsetmeye başladığımız andan itibaren aslında o grubun kültürünü tartışmaya başlamışız demektir. Bu nedenle sosyal grup ile kültür her zaman beraber kullanılmıştır. Ancak, tarihin meydana gelişi konusunda, temelde farklı tartışmalar olmasına rağmen (meselâ tarihi büyük liderler yapar, tarihi coğrafî şartlar yapar, tarihî sosyo-kültürel vb. şartlar yapar gibi.) kültürün yüz altmışa yakın tanımı yapılsa bile genelde, temel hususlarda pek farklılık görülmez.

 

Devamı: PDF dosyasında.


 Bu yazının PDF halini indirmek için tıklayın

Powered by Kürşad KARA