Kültür Sosyolojisi - Altaylardan Anadolu'ya ve Balkanlara Gelen Kültür
Ana Sayfa Giriş Özgeçmişim Fotoğraflarım Yazdıklarım Sizden Gelenler Mesaj Yaz English   
Damgaların Sosyolojisi 
Tarihi Kaynaklar
Ülkelerden Damgalar
Moğolistan
Tuva-Rusya
Tataristan-Rusya
Çuvaşistan-Rusya
Mari El-Rusya
Komi-Rusya
Başkurdistan-Rusya
Hakasya-Rusya
Rusya
Kazakistan
Kırgızistan
Özbekistan
Karakalpakistan
Türkmenistan
Azerbaycan
Nahçıvan-Azerbaycan
İran
Ermenistan
Gürcistan
Türkiye
Ukrayna
Kırım
Moldova
Gagauzya
Romanya
Bulgaristan
Makedonya
Kosova
Arizona-ABD
Los Angeles-ABD
Washington-ABD
Alaska-ABD
Karşılaştırmalı Damgalar
Mezar Taşları
Paradaki Damgalar
Sokaktaki Damgalar
Nesnelerde Damgalar
Kültürel Yansımalar
Sosyal Bilimler Arşivi
Linkler
Ziyaretci
Toplam : 1252627
Bugün : 236
Asya’dan Avrupa’ya Bahar Bayramı Olarak Nevruz

                                                                         Mustafa Aksoy

"Nevruz", yılbaşı, yeni gün ve bahar, anlamlarıyla Türkiye, İran, Orta Doğu ve Asya'yı çağrıştıran bir kavramdır. Türk ve Fars dil grupları tarafından kutlanılan bayram Kazak inançlarına göre Kuzu yıldızının görünmesinden bir gün sonra yani 21 Mart'ta kutlanır. Türk ve Fars kültür coğrafyasında bayram olarak kutlanılan "nevruz" 2010 yılında Birleşmiş Milletler Genel Kurulu'nun gündemine girdi ve 21 Mart gününü uluslararası nevruz günü olarak kabul etti. Farslara göre Nevruz, İran'ın tüm sosyal kesimleri arasında en eski zamanlardan beri günümüze dek çeşitli şekillerde kutlanan bir gelenektir. Farsların İslam dinini benimsemeleri ile birlikte eski gelenek Nevruz, apayrı bir manevi ve ruhani bir havaya büründü ve İranlı kimliğini korumanın yanı sıra İslami değerlerle de süslenmiştir. Nevruz bayramı eskiden beri İran'ın yanı sıra, Hindistan, Orta Asya, Ortadoğu, Kafkasya, Balkanlar, Karadeniz bölgesi gibi yerlerde kutlanan bahar bayramıdır.

Ayrıca Almanlarda da Gün dönüm Bayramı (Sonnenvvendefeier) diye bilinen, Cermenlerin Hristiyanlık öncesi kültürlerine dayanan, bahardan yaza geçerken kutlanan bir bayramları vardır. Eski Türkler, ilkbahar ve güz aylarında Hunlardan beri bayram kutlarlardı. Türklerin bu bayramları menşei bakımından tabiatın dirilmesi şerefine yapılan cihanşümul ayinlerdendir". "İlkbahar bayramına "örüs sara" (sürüleri otlatmaya çıkarma ayı) bayramı denir ve 9 Mayıs'ta yapılırdı. Yine Hristiyan âleminden Rusya'da Petro tarafından çıkarılan bir kanuna kadar ocak ayı sıradan bir ay olup, kiliseye göre yeni yıl 1 Mart'ta başlıyormuş. Musevilere göre de yeni yılın başlangıcı Nisan ayıdır. Nevruz kavramının bu görünümünden başka bir de mitolojik ve folklorik özelliği vardır. Folklorik ve mitolojik unsurların rastgele ortaya çıkmadığı, bu nedenle de, keyfiyete göre değil; belirli metodik anlayış ve kurallara göre ele alınması gerektiğini hatırlatarak, konu ile alakalı bazı görüşleri, aşağıda kültür sosyolojisi çerçevesinde analiz etmeye çalışacağız.

 

Devamı: PDF dosyasında

 

 

 

 


 Bu yazının PDF halini indirmek için tıklayın

Powered by Kürşad KARA